Wednesday, October 6, 2010

Hobi aku::seronok memancing...

Assalammualaikum w.b.t.

Setelah tidak kelaut untuk melepaskan hobi selama 4 mggu atau sebulan semenjak sebelum puasa hingga smalam, akhirnya hari ini aku dapat pergi memancing. Aku pergi dengan bapak aku menaiki sampan kodeng dengan enjin yamaha 20 kuasa kuda. Haha. Seronok rasanya. Hari ini kami pergi memancing berbekalkan umpan udang berharga RM5 (maksudnya sedikit daripada biasa, biasa 10-20 hinggit). Adalah dalam 10 ekor. Bapak aku juga membawa jaring dan repala (umpan tipu).

Kami bertolak seawal pagi sesudah subuh kerana air sudah mulai surut. Oh ya, bapak aku membelikan nasi lemak dan kuih karipap untuk jadi santapan seharian. Kami memancing ditengah laut dibawah pancaran matahari. Akibatnya, paham2 sendirilah ok? Habis terbakar aku, haha, nasib baik aku pakai baju lengan panjang dan topeng muka yang diperbuat daripada bajuku (mcm bdak2 balik ngaji, pakai kain pelikat buat topeng).

Kami bertolak balik dalam jam 4 ptg tadi dan sampai di rumah dalam jam 4.30 petang. Alhamdulillah, hasil tangkapan hari ini agak memberansangkan. Antara takapan yang berjaya diperoleh dengan memancing (umpan udang) adalah jenahak sekilo, ikan tanda2 seberat sekati, ikan tebal pipi seberat 500g, ikan sembilang seekor dan itu sahaja kot? Manakala hasil tangkapan untuk menjaring adalah belanak + ikan sumpit2 dengan jumlah berat 3 kilogram. Sementara hasil tangkapan menggunakan umpan tipu adalah siakap seberat 2 kilogram dan barracuda seekor (kecil je). Hasil tangkapan agak memuaskan dan alhamdulillah, aku seronok. Terima kasih bapakku. Hehe..

Hobi aku memancing, hobi anda bagaimana?

P/s: Maaf x dapat nak upload gambar kerana mak aku sudah siang ikan2 tersebut. Engatkan nak bergambar juga, tp x sempat. Kepada yang tidak mengenali ikan, sila lah rajin2 kan diri ikot ibu anda ke pasar membeli ikan ok? Especially kaum hawa=) Jgn mare~

No comments:

Related Posts with Thumbnails

klik sini~