Thursday, October 7, 2010

Politik-matinya dirai...

Assalammualaikum w.b.t.

Jika anda membaca tajuk post ini, aku rasa anda pon boleh mengagak apa yang hendak aku bincangkan. Tidak seperti rakyat biasa, orang memandang tinggi setiap ahli politik berjawatan sama ada rakyat mahupon rakan dan musuh sepolitik mereka sendiri. Mereka memandang dengan harapan yang tinggi. Akan tetapi tinggi yang bagaimana? Tinggi yang dimaksudkan bukanlah mencapai tahap karma dalam ajaran buddha mahupun tinggi darjat dalan Islam. Akan tetapi memandang tinggi untuk siapa yang bakal menggantikannya kelak. (khas untuk ahli politik yang teruk).

Sebagai contoh, Jika anda adalah wakil rakyat sesebuah kawasan, dan anda sedang sakit hampir menemui ajal. Agak2 anda, apa yang di fikirkan oleh Jirannya? rakannya? rakyat bawah jagaannya? Saat itu, orang2 ahli politik terutama pembangkang dan rakan separti, sudah pon bersiap sedia. Untuk menghadapi pilihan raya tentunya. Saat anda menemui ajal, orang akan bersedih seketika. Selepas itu mereka sibuk. Sibuk mengadakan pilihan raya, calon mana mereka mahu letak. Boleh kah mereka menang. Kematian wakil rakyat td sudah dilupakan. Sebegitu pantas?

Itu lah lumrah berpolitik. Saat anda hidup, orang ikut dan ingat. Selepas anda mati, tangisan hanya sebentar (kalau anda pemimpin yg baik lain kot?) seterusnya orang meraikan dengan pilihanraya. Syabas kepada anda semua.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

klik sini~